Monday, November 12, 2012

My FYP topic


Salam... hi aku baru jer balik dari lab work kat viro lab 143 kat fac aku tadi.. Arini aku dapat full topic objective and research method aku nyer FYP dari aku nyer SV and demo aku. Aku deal n viruses tok aku nyer FYP..  So balik bilik aku terus do some reading.. google punya google dapat gak sedikit bayangan abot my project "Immunogenicity of New castle disease in mice" I still wonder about my FYP topic..correct me i i made amistake..:-) 
"the ability of a substance to provoke an immune response or the degree to which it provokes a response"

"the property enabling a substance to provoke an immune response, or the degree to which a substance possesses this property.immunogen´ic"

Keupayaan untuk mendorong tindak balas imun humoral dan / atau sel-pengantara.
Keupayaan antigen untuk mendapatkan tindak balas imun yang dipanggil "immunogenicity".
'property of substance' untuk mendorong tindak balas dalam haiwan atau badan manusia: Antigen yang mencetuskan tindak balas imun "immunogens." Maksudnya ialah keupayaan sistem pertahanan badan kita untuk melawan benda asing seperti virus, bakteria dan sebangainya dan bertindak balas terhadap benda tersebut. Sistem badan kita die x kan bertindak balas sesuka hati die jer tapi klo ada substance ataupun benda asing masuk barulah die bertindak. Dan tahap tindak balas kita ini ada level2 die juga die x bertindak pada level yang sme jer.. t penat la badan kita kan. hahaha dieorang pun perlukan tenaga dan tenaga tu datang dari mana kita jugak kan. ha..
"Protein adalah ketara lebih imunogenik daripada polisakarida. Tindak balas sel T dikehendaki untuk memacu immunogenicity. Since lipid dan asid nukleik haptens bukan imunogenik, mereka memerlukan conjugation dengan epitope seperti protein atau polisakarida sebelum mereka boleh membangkitkan tindak balas immunologic. Protein atau polisakarida digunakan untuk kajian tindak balas imun humoral. 
Hanya protein boleh digunakan sebagai immunogens untuk imuniti sel-pengantara. Maksudnya kat sini hanya protein jer yang boleh trigger tindak balas kita imun sistem immune kita dan digunakan sebagai sel pangantar dan yang lain sperti lipid dan nukleik asid dierang memerlukan protien sebagai dierang nyer conjugasi sebelum men trigger our immune system.
Gambar kat atas ni menunjukan salah satu konsep macam mana kita punya antibodi n antigen yang masuk dalam badan kita bind antara satu sama lain. Badan kita ni komplex dan unique.. banyak yang scientist belum terokai kat badan kita.. so aper tunggu lagi minat2kan lah diri :-)

No comments:

Post a Comment