Saturday, March 10, 2012

Sabar itu Indah

Sabar.... tiap2 hari kita akan dengar orang lafazkan perkataan ni... tapi kadang2 kita pun terfikir aper itu sabar ea.. act hari ni aku rasa mcm hilang arah tujuan sebenarnya.. banyak sangat masalah yang perlu aku hadapi n tempuh tiap2 hari,,, x abis satu yang satu datang,pastu yang lain lak datang... Aku x taw nak meluah kat saper.. Luarannya aku adalah seorang lelaki yang kuat yang mampu tersenyum dan bergurau senda seperti kalian lain. Tapi dalam hati aku x siape yang tahu... Macam2 ada.. Lelaki perlu kuat tapi ada saat air mata jernih akan mengalir menghadap Allah di pagi hari.. Tawakal dan Doa mengiring perjalan untuk hari siang.. Em,,, masa tengah belek2 buku tadi terpandang satu tulisan bertarikh 27.02.2004 iaitu pada hari lahir aku 8 tahun yang lepas.. cepatnyer masa berlalu... lepas diteliti rupanyer ada terselit sebuah hadis:

anas bin malik radi'allahu 'anha menceritakan bahawa betapa indahnya kehidupan rasulullah saw melalui hadis ini
aku melayani rasulullah saw selama 10 tahun,demi allah,beliau sama sekali tidak pernah mengatakan kepadaku "hus!",beliau juga tidak pernah mengatakan kepadaku sesuatu seperti "kenapa kamu kerjakan itu?kenapa kamu tidak mengerjakan ini"(riwayat muslim)

"sabrun jamil"..itulah yang diucapkan oleh nabi yaakub ketika berhadapan dengan ujian kehilangan anak anaknya (nabi yusuf dan bunyamin)..firman alah yang bermaksud
(Setelah mereka kembali dan menyampaikan hal itu kepada bapa mereka) berkatalah ia(nabi yaakub): "(Tidaklah benar apa yang kamu katakan itu) bahkan nafsu kamu telah memperelokkan pada pandangan kamu suatu perkara (yang kamu rancangkan). Jika demikian, bersabarlah aku dengan sebaik-baiknya, mudah-mudahan Allah mengembalikan mereka semua kepadaku. Sesungguhnya Dia lah jua Yang Maha Mengetahui, lagi Maha Bijaksana. (surah yusuf ayat 83)


lepas baca hadis tu x terasa mutiara putih jatuh deras kat pipi.. Jatuh lagi Ya Allah... Adakah hambamu ini masih tahan untuk ujian yang ko berikan Ya Allah... Astarghfirullahalazim... Knape aku cakap macam ni... Allh tidak akan memdatangkan ujian diluar kemampuan seorang hambanya sapa seorang kawan.. Aku sedikit terkejut rupanya sujudku and doaku didengari oleh kawan sekos dengan ku.. Aku hanya mampu tersenyum selepas memberi salam... Aper itu sabar... Adakah kita sudah cukup sabar dengan dugaan Allah...

Lebih daripada 90 ayat dalam kitab Allah Yang Agung yakni Al-Quran menceritakan mengenai kesabaran, antaranya;
Firman Allah yang bermaksud;
153. Wahai sekalian orang-orang yang beriman! mintalah pertolongan (untuk menghadapi susah payah dalam menyempurnakan sesuatu perintah Tuhan) dengan bersabar dan dengan (mengerjakan) sembahyang; kerana Sesungguhnya Allah menyertai (menolong) orang-orang yang sabar (Surah Al-Baqarah: ayat 153).
Lagi Firman Allah Azza wa Jalla;

155. Demi sesungguhnya! Kami akan menguji kamu dengan sedikit perasaan takut (kepada musuh) dan (dengan merasai) kelaparan, dan (dengan berlakunya) kekurangan dari harta benda dan jiwa serta hasil tanaman. Dan berilah khabar gembira kepada orang-orang yang sabar (Surah Al-Baqarah: ayat 155).

Begitu juga dari Firman Allah bahawa;
5. Dan sesungguhnya Kami telah mengutuskan Nabi Musa (pada masa yang lalu) dengan membawa mukjizat-mukjizat Kami sambil Kami berfirman: "Hendaklah engkau mengeluarkan kaummu dari gelap-gelita kufur kepada cahaya Iman; dan ingatkanlah mereka dengan hari-hari Allah. "Sesungguhnya yang demikian itu, mengandungi tanda-tanda yang menunjukkan kekuasaan Allah bagi tiap-tiap seorang yang kuat bersabar, lagi kuat bersyukur. (Surah Ibrahim : ayat 5)
Dalam Surah Al-‘Asr Allah berfirman:
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم (Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang).
وَالْعَصْرِ (Demi masa).
إِنَّ الإنْسَانَ لَفِي خُسْرٍ (Sesungguhnya manusia itu benar-benar dalam kerugian),
إِلا الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ (Kecuali orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal saleh dan nasihat menasihati supaya mentaati kebenaran dan nasihat menasihati supaya menetapi kesabaran).
Bukti lain yang menjelaskan kebesaran Allah dari segi kesabaran, seperti kejadian pokok, yang bermula dengan anak benih, kemudian ia perlu dijaga, disiram, dibaja, yang memerlukan masa yang lama untuk mendapat hasil yang baik. Ini tidaklah Allah menunjukkan yang kita perlu kelam kabut dalam melakukan sesuatu kerja atau tindakan. Begitu juga bumi, langit dan ciptaan Allah yang lain, ada yang berpendapat Allah menciptanya selama 6/7 hari, ayat ini menunjukkan sifat Allah Maha Penyabar. Allah juga boleh jadikan bumi ini sekelip mata saja kerana Allah Maha Mencipta. Peristiwa penurunan ayat Al-Quran yang berperingkat-peringkat dan kejadian manusia yang Allah tentukan menunjukkan Allah ialah Sang Pecipta Yang Maha Agung lagi Maha Penyabar dan Bijaksana.

Nabi Muhammad SAW pernah memberi wasiat kepada Saidina Ali bin Abi Talib sepertimana yang diriwayatkan oleh Ibnu Abbas pada hari perkahwinan Saidina Ali dengan Fatimah anak perempuan Rasulullah. Salah satu daripada 13 wasiat Rasulullah kepada Ali adalah memintanya untuk sentiasa bersabar ketika mendepani perasaan amarah. Sabda Muhammad Rasulullah:
"Wahai Ali, janganlah engkau melayani rasa marah. Apabila timbul rasa marah,duduklah engkau dan fikirkanlah mengenai kekuasaan serta kesabaran Allah ke atas hamba-Nya. Pertahankan diri engkau daripada dikuasai kemarahan dan kembalilah engkau kepada kesabaran."
Kepada kawanku, temanku, sahabatku, rakan seperjuanganku dunia akhirat.. Sesunggunhya aku adalah insan yang lemah... sahabatmu ini sudah tidak mampu untuk menanggung segala cubaan ini... Hanya doa dan tawakal kesabaran yang menjadi tautan setiap hari.... Allah Maha Adil...


No comments:

Post a Comment